Ile kosztuje kampania Google Ads?

Czym różni się słaby marketingowiec od dobrego?
Obaj odpowiedza “to zależy”, ale tylko dobry wyjaśni od czego.

Jak działa Google Ads?

To system reklamowy, w którym płacimy wyłącznie za efekty, przeważnie są nimi kliknięcia. Za każde kliknięcie zapłacimy od kilkunastu groszy do kilku złoty. W większości kampanii w Polsce CPC oscyluje w okolicach 1 zł.

CPC

(ang. Cost Per Click) – koszt pojedynczego kliknięcia.

Od czego zależy CPC?

W dużej mierze od konkurencji. Im więcej reklamodawców chce wyświetlić swoje reklamy na daną frazę kluczową,  tym wyższy będzie koszt. Czynnikiem, który może obniżyć nasz koszt reklamy, jest wynik jakości.

Fraza kluczowa

Słowa lub kilka słów np. “kosiarka spalinowa z nependem” na które chcemy, aby nasza reklama się pojawiła.

Wynik jakości

Wartość diagnostyczna mierzona w Google Ads. Wartość wskaźnika wyrażana jest w skali od 1 do 10. Im wyższy wynik tym reklama i strona lepiej dopasowana do intencji użytkownika.

Aukcje w Google Ads

W momencie gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę np. “kosiarka spalinowa” Google rozpocznie aukcje. Biorą w niej udział wszyscy reklamodawcy chcący sprzedać kosiarkę spalinową. Każdy z nich w ustawieniach kampanii deklaruje ile maksymalnie jest w stanie zapłacić za kliknięcie. To pierwszy z czynników biorących udział w aukcji. Drugim jest wynik jakości. Jeśli nasza reklama jest idealnie dopasowana do potrzeb użytkownika wynik będzie wysoki. Wyjaśnijmy to na przykładzie.

W artykule opieramy się na strategii ustalania stawek: Maksymalizacja ilości kliknięć.

Strategia ustalania stawek

To sposób w jaki Google Ads będzie optymalizować nasze kampanie. W zależności od wybraej strategii system będzie skupiać się na: wyświetleniach, ilości kliknięć, ilości konwersji, wartości konwersji, zwrocie z inwestycji.

Zasada działania jest podobna przy innych strategiach.
Dowiedz się więcej:

Kosiarkowy przykład

Użytkownik potrzebuje: Kosiarki spalinowej z napędem.

Sprzedawca A
Ma do zaoferowania dokładnie taką kosiarkę, ponadto posiada grupę reklam, która wyświetla się tylko na frazy kluczowe związane z “kosiarką spalinową z napędem”. Grupa ta zawiera reklamy z nagłówkami dopasowanymi do intencji użytkownika np.:

  • Kosiarka spalinowa z napędem,
  • Kosiarka spalinowa XYZ 150 cm3 z napędem, 
  • Kosiarka z napędem – silnik spalinowy 4 KM,
  • itp.

Sprzedawca B
Posiada ogólną grupę reklam reklamującą kosiarki spalinowe. Reklamy kierują na podstornę zawierająca zarówno kosiarki z napędem, jak i bez. Nagłówki również są ogólne.

Jak myślicie, w którym wypadku wskaźnik jakości będzie wyższy?
Wskaźnik jakości wynika również z CTR, im wyższe, tym wyższy wskaźnik jakości
Dowiedz się więcej:

Sprzedawca A ma szanse na tańsze reklamy, ponieważ są bardziej trafne.

CTR

(ang. Click-through rate) – współczynnik klikalności. Jeśli 1000 zobaczy reklamę, a na stornę przejdzie 250 to CTR wyniesie 25%. CTR = Liczba kliknięć / liczba wyświetleń * 100%.

Budżet

Na poziomie kampanii w ustawieniach możemy ustalić budżet dzienny. Jest to maksymalna kwota, którą system może wydać.

Ustawienie budżetu dziennego na poziomie 100 zł dziennie nie oznacza, że kampanii wyda 100 zł dziennie. Oznacza to, że w ciągu miesiąca wydamy 100 * ilość dni w miesiącu.

100 zł * 30 dni = 3000 zł w miesiącu.

Dzienne wydatki mogą się mocno wahać. Google Ads może wydać 50 zł w ciągu jednego dnia, ale może wydać również 150 zł. Ważna jest suma na koniec miesiąca.

Co już wiemy?

Mamy wpływ na koszt naszych reklam poprzez:

  • Ustawienie maksymalnej stawki,i którą jesteśmy w stanie zapłacić,
  • Wynik jakości,
  • Budżet kampanii.

Ile muszę wydać na kampanię?

Rekomendujemy, aby na kampanię przeznaczyć min. 30 zł dziennie. Niższa kwota nie zapewni systemowi odpowiedniej ilości danych do poprawnej optymalizacji. Pojedyncza kampania z budżetem 30 zł dziennie może zawierać kilka grup reklam, każda z grup po kilka reklam.

Jak to wygląda w praktyce?

Posłużmy się znów przykładem.
Kampania kosiarki:

Kampania

Na tym poziomie decydujemy o głównych ustawieniach, takich jak: budżet, strategia ustalania stawek, lokalizacja, język itp.

  • Gupa reklam: kosiarki spalinowe
    • reklama
    • reklama
    • reklama
  • Gupa reklam: kosiarki spalinowe z napędem
    • reklama
    • reklama
    • reklama
  • Gupa reklam: kosiarki elektryczne
    • reklama
    • reklama
    • reklama

Jeśli nasz budżet jest niski, nie należy rozdrabniać go na wiele kampanii.

Grupa reklam

Zawiera reklamy i słowa kluczowe. Z posiomu grup reklam możemy zmienić również np. docelowe CPC – w wypadki gdy chcemy zróżnicować je w zależności od grupy.

Reklama

Tutaj decydujemy o kreacji. Ustalamy nagłówki, teksty, linki, grafiki i pozostałe elementy.

Może jakieś konkrety?

Koszt pojedynczej kampanii to min. 1000 zł/mies. Przekłada to się na około 1000 kliknięć, czyli użytkowników którzy przeszli na naszą stronę – potencjalni klienci. Jaka ich część stanie się rzeczywistymi klientami? Statystycznie od 2,5% do 5%. Co daje nam od 25 do 50 klientów. Dane te są czysto statystyczne. Każda branża jest inna. Przy drogich i wysoko marżowych produktach 10 klientów za 1000 zł może okazać się dobrym wynikiem. W innej branży będziemy potrzebować 100 za ten sam koszt.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *